VPLIV EPIDEMIJE COVIDA-19 NA DNEVNO MOBILNOST V SLOVENIJI: VPOGLED V PRVI VAL
Povzetek
V članku je analiziran slovenski podvzorec (n = 415) mednarodne anketne raziskave o spremembah dnevne mobilnosti v prvem valu epidemije covida-19 spomladi leta 2020. Podatkovno bazo smo razdelili v tri skupine glede na kraj bivanja anketirancev (urbani, prehodni in ruralni) ter primerjali potovalne navade ljudi pred zaprtjem države in med njim. Osredotočili smo se na pot na delo in nakupovanje, ki spadata med najpogostejše namene poti. Ugotovili smo, da so bila potovanja med zaprtjem države izrazito okrnjena, kar še posebej velja za pot na delo. Pri tem je uporaba osebnega avtomobila, tudi zaradi ustavitve javnega potniškega prometa, ostala prevladujoč potovalni način, zlasti na podeželju. Raziskava osvetljuje mobilnostne vzorce ljudi v izrednih razmerah in hkrati podkrepljuje potrebo po trajnostnih prometnih politikah, ukrepih za omilitev podnebne krize, krepitvi odpornosti družbe na naravne in druge nesreče ter po izboljšanju javnega zdravja.
Literatura
Aloi, A., Alonso, B., Benavente, J., Cordera, R., Echániz, E., González, F., Ladisa, C., Lezama-Romanelli, R., López-Parra, Á., Mazzei, V., Perrucci, L., Prieto-Quintana, D., Rodríguez, A., Sañudo, R., 2020. Effects of the COVID-19 Lockdown on Urban Mobility: Empirical Evidence from the City of Santander (Spain). Sustainability, 12, 3870.
Anke, J., Francke, A., Schaefer, L.-M., Petzoldt, T., 2021. Impact of SARS-CoV-2 on the mobility behaviour in Germany. European Transport Research Review, 13(1).
Böhme, K., Besana, F., Lüer, C., Holstein, F., Hans, S., Valenza, A., Caillaud, B., Derszniak-Noirjean, M., 2020. Potential Impacts of COVID-19 on Regions and Cities of the EU. European Committee of the Regions. https://cor.europa.eu/en/engage/studies/Documents/IMPACTS-COVID-19.pdf.
Bole, D., 2004. Daily mobility of workers in Slovenia. Acta geographica Slovenica, 44(1), 25–39.
Bole, D., 2011. Changes in Employee Commuting: A Comparative Analysis of Employee Commuting to Major Slovenian Employment Centers from 2000 to 2009. Acta geographica Slovenica, 51(1), 93–108.
Brezina, T., Shibayama, T., Leth, U., Sandholzer, F. J., Laa, B., Kapfenberger, M., Lemmerer, H., Emberger, G., 2020. Dataset: International survey on covid-19 lockdowns and mobility behaviour.
Brezina, T., Tiran, J., Ogrin, M., Laa, B., 2021. COVID-19 impact on daily mobility in Slovenia. Acta geographica Slovenica, 61(2), 91–107.
Cigale, D., 2005. Posodobitev Ravbarjeve tipizacije naselij z vidika stopnje urbaniziranosti na podlagi RPE 2002. V: Ocena ponudbe in povpraševanja po zemljiščih za gradnjo na nivoju regije in države – priprava vhodnih podatkov in izvedba ankete: 1. fazno poročilo, Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta, Oddelek za geografijo, Ljubljana.
Čampa, J., Furtula, B., Gostiša, N., Kos, M., Mlakar, M., 2020. Javni prevoz močno prizadet zaradi ukrepov za zajezitev epidemije covida-19. https://www.stat.si/StatWeb/News/Index/9266.
Drozg, V., 2012. Mobility and the lifestyle of the Slovene population. Geografski vestnik, 84(1), 163–170.
Frey, H., Laa, B., Leth, U. (v tisku). Pop-up bike lanes and temporary shared space in Vienna during the COVID-19 pandemic. V: Ortar, N., in Rérat, P. (urednika), Cycling through the pandemic: Tactical urbanism and the implementation of pop-up bike lanes in the time of Covid19, Springer.
Gabrovec, M., Bole, D., 2009. Dnevna mobilnost v Sloveniji. Ljubljana, Založba ZRC.
Google, 2020. COVID-19 Community Mobility Reports: See how your community is moving around differently due to COVID-19. https://www.google.com/covid19/mobility/?hl=en.
Götting, K., Becker, S., 2020. Reaktionen auf die Pop-Up-Radwege in Berlin: Ergebnisse einer explorativen Umfrage zur temporären Radinfrastruktur im Kontext der Covid-19 Pandemie. Institute for Advanced Sustainability Studies (IASS), Potsdam, 25. https://doi.org/10.2312/iass.2020.019.
Halilović, N., Cerar, A., Peterlin, M., Jeriha, U., Simoneti, M., Košak, T., Damjanič, D., 2020. Zakaj ljudje potujejo tako, kot potujejo? Analiza odnosa, motivov, vrednot in navad za mobilnostne navade v Sloveniji, IPoP – Inštitut za politike prostora. https://ipop.si/wp/wp-content/uploads/2019/03/A2.2_Analiza-odnosa-motivov-vrednot-in-navad_-za-mobilnostne-navade-v-Sloveniji_IPoP.pdf.
Harris, M., McCue, P., 2022. Pop-Up Cycleways. Journal of the American Planning Association, 1(13). https://doi.org/10.1080/01944363.2022.2061578.
Ius-Info, 2021. Spremljamo covidne ukrepe. Kronološko zbrane objave o vseh dosedanjih ukrepih in predlogih. https://www.iusinfo.si/medijsko-sredisce/v-srediscu/259417.
Jenelius, E., Cebecauer, M., 2020. Impacts of COVID-19 on public transport ridership in Sweden: Analysis of ticket validations, sales and passenger counts. Transportation Research Interdisciplinary Perspectives, 8, 100242.
Jiao, J., Vernez Moudon, A., Drewnowski, A., 2011. Grocery Shopping How Individuals and Built Environments Influence Choice of Travel Mode. Transportation research record, 2230, 85–95.
Jiao, J., Vernez Moudon, A., Drewnowski, A., 2016. Does urban form influence grocery shopping frequency? A study from Seattle, Washington, USA. International Journal of Retail & Distribution Management, 44(9), 903–922.
Kos, D., 2014. Globalizacija utopij ali distopij? Teorija in praksa, 51, 68–90.
Kraus, S., Koch, N., 2021. Provisional COVID-19 infrastructure induces large, rapid increases in cycling. Proceedings of the National Academy of Sciences, 118(15).
Lin, B., Chan, T. C. Y., Saxe, S., 2021. The Impact of COVID-19 Cycling Infrastructure on Low-Stress Cycling Accessibility: A Case Study in the City of Toronto. Findings, 9. https://doi.org/10.32866/001c.19069.
Okorn, B., 2020. Strah pred okužbo s COVID-19 bo zaznamoval mobilnost. https://www.zps.si/okolje-topmenu-320/trajnostna-mobilnost/10708-strah-pred-okuzbo-s-covid-19-bo-zaznamoval-mobilnost.
Plevnik, A., Balant, M., Mladenovič, L., 2017. Alarming changes in youth mobility: Primary school pupils in Novo Mesto. Urbani izziv, 28(2), 149–158.
Poženel, B., 2020. AMZS raziskava: Koronavirus in naša mobilnost. https://www.amzs.si/motorevija/v-zarometu/avto-moto/2020-05-27-amzs-raziskava-koronavirus-in-nasa-mobilnost.
Ravbar, M., 1997. Slovene Cities and Suburbs in Transformation. Geografski zbornik, 37, 66–109.
Shibayama, T., Sandholzer, F. J., Laa, B., Brezina, T., 2021. Impact of COVID-19 lockdown on commuting: a multi-country perspective. European Journal of Transport and Infrastructure Research, 21(1), 70–93.
Statistični urad Republike Slovenije, 2022. Cestni javni linijski potniški prevoz (medkrajevni in mednarodni), Slovenija, mesečno. https://pxweb.stat.si/SiStatData/pxweb/sl/Data/-/2221401S.px.
Škafar Božič, A., 2018. Na vsakodnevnih poteh prebivalec Slovenije v enem letu naredi 7.200 km ali 3-krat od Ljubljane do Pariza in nazaj. https://www.stat.si/StatWeb/News/Index/7596.
Škafar Božič, A., 2022. Prebivalec Slovenije na vsakodnevnih poteh v avtomobilu prevozil 5.700 km, tj. 4-krat okrog Slovenije. https://www.stat.si/StatWeb/News/Index/10324.
TomTom, 2020. TomTom Traffic Index. https://www.tomtom.com/en_gb/traffic-index/.
Valicon, 2021. Delo od doma pred in med epidemijo. https://www.valicon.net/sl/2021/04/delo-od-doma-pred-in-med-epidemijo/.
Zhang, J., 2020. How did people respond to the COVID-19 pandemic during its early stage? A case study in Japan. https://ssrn.com/abstract=3595063.
Zhou, H., Wang, Y., Huscroft, J. R., 2020. Impacts of COVID-19 on the transportation sector: A Report on China. https://ssrn.com/abstract=3679662.
Prenosi
Objavljeno
Številka
Rubrike
Licenca
To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva-Nekomercialno-Brez predelav 4.0 mednarodno licenco.
Članki so na voljo javnosti pod licenco Creative Commons Priznanje avtorstva-Nekomercialno-Brez predelav 4.0 Mednarodna (CC BY-NC-ND 4.0).