VARNOST V PREDORIH

Avtorji

  • Marko Polič Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta, Ljubljana

Povzetek

Varnost v cestnih predorih se je znašla v ospredju zanimanja javnosti predvsem po tragičnih nesrečah v več evropskih predorih v zadnjih nekaj letih. Zaradi zaprtega okolja imajo lahko nesreče v predorih, posebno požari, dramatične posledice. Število nesreč v njih je sicer razmeroma nizko v primerjavi z drugimi deli cestnega okolja, vendar so njihove posledice veliko resnejše. Glavni vzrok nesreč so neustrezno vedenje uporabnikov ceste, neustrezna infrastruktura in upravljanje, okvare vozil in težave s tovorom, npr. kemične reakcije. Nevarnost resnih požarov se je posebno povečala v zadnjih letih zaradi intenzivnejše uporabe predorov in v meddržavnih predorih zaradi pomanjkanja usklajevanja med obema stranema. Resne nesreče so tudi pokazale, da grozi nedomačim uporabnikom večja nevarnost, da postanejo žrtev nesreče zaradi pomanjkljive usklajenosti varnostnih obvestil, komunikacije in opreme. V prispevku so prikazane značilnosti človeškega vedenja med požari. Ljudje so takrat ‘nagnjeni k normalnosti’, k temu, da ne naredijo ničesar, medtem ko je panika redka. Kot so pokazale raziskave, to velja tudi za predore. Dodatna težava med požarom je slaba vidljivost zaradi dima. Zato se priporoča uporaba usmerjevalnih zvokov pri zasilnih izhodih. Varnost prometnih udeležencev je odvisna tudi od ravnanja osebja v predoru. Zaključujem z napotki za preprečevanje nesreč in blažitev njihovih posledic.

Literatura

Amundsen, F. H., Ranes, G., 2000. Studies on Traffic Accidents in Norwegian Road Tunnels, Tunnel Safety, Tunneling and Underground Space Technology, 15, 1, 3–11.

Andersen, T., Paske, B. J., 2002. Fire safety in tunnels and selection of tunnel concept. Det Norske Veritas.

Aty, M., 2002. Tunnel Safety, Technical Clearinghouse For Auto Clubs (povzeto po medmrežju).

Biecheler-Fretel, M. B., Danech-Pajouh, M., 1988. Alcohol, Mobility and Basic Driving Behaviour. V: Rothengatter, J. A., deBruin, R. A.(Eds.), Road User Behaviour. Assen: Van Gorcum.

Boer, L. C., 2002. Behaviour by motorists on evacuation of a tunnel. TNO Report, TM-02-C034, Soesterberg: TNO (povzeto po medmrežju).

Brown, I. D., 1982. Driver Behaviour. V: Chapman, A. J., Wade, F. M., Foot, H. C., (Eds.). Pedestrian Accidents, New York: Wiley, 133–168.

Cannon-Bowers, J. A., Salas, E. (Eds.), 1998. Making Decisions Under Stress. Washington: APA .

Canter, D., Breaux, J., Sime, J., 1980. Domestic, Multiple Occupancy, and Hospital Fires. V: D. Canter (Ed.). Fires and Human Behaviour. Chichester: Wiley, 117–136.

Commission of the European Communities, 2002. Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council on Minimum Safety Requirements for Tunnels in the Trans-European Road Network. Brussels: COM(2002) 769 final (povzeto po medmrežju).

Dragland, A., 2002. Comfort in the tunnel (povzeto po medmrežju).

European Commission, 2002. Safety in European Road Tunnels. Brussels, (povzeto po medmrežju).

Eurotest 2002: Tunnel tests (povzeto po medmrežju).

Heath, R., 1998. Crisis Management for managers & executives. London, Financial Times.

Johansson, G., Rumar, K., 1966. Drivers and Road Signs. Ergonomics, 9, 57–62.

Lindell, M. K., Perry, R. W., 1987. Warning Mechanisms in Emergency Response Systems. International Journal of Mass Emergencies and Disasters, 5, 2, 137–153.

OECD, 2001. Safety in Tunnels, Paris.

Recommendations of the group of experts on safety in road tunnels, final report, Trans/AC.7/9, 2001.

Quarantelli, E. L., 1977. Panic Behavior: Some Empirical Observations. V: Conway, D. J. (Eds.), Human Response to Tall Buildings. Stroudsburg: Dowden.

Quarantelli, E. L., 1984. Perceptions and Reactions to Emergency Warnings of Sudden Hazards. Ekistics, 309, 511–515.

Santos, J. A., 1997. Detection Time of a Leading Vehicle’s Motion: Effects of Driving Speed and Road Layout. V: Rothengatter, T., Vaya, E. C. (Eds.) Traffic & Transport Psychology. Amsterdam: Pergamon, 113–120.

The world’s longest Tunnel Page, Serious Fire Accidents in Road Tunnels, (povzeto po medmrežju: http://home.no.net/lotsberg/artiklar/brann/en_tab.html).

TNO, 2001. Research into the safety of tunnels (povzeto po medmrežju).

Turner, R. H., Killian, L. M., 1972. Collective Behavior. Englewood Cliffs: Prentice Hall.

Withington, D. 1999. Localisable Alarms. V: Stanton, N. A., Edworthy, J. (Eds.). Human Factors in Auditory Warnings. Aldershot: Ashgate, 33–40.

Withington, D., 2000. The use of directional sound to improve the safety of auditory warnings. A paper presented at the XIVth Triennial Congress of the International Ergonomics Association, San Diego.

Withington, D., Lunch, M., 2002. Directional sound evacuation (povzeto po medmrežju www.directionalsoundevacuation.com).

Speech Intelligibilty, 2002 (povzeto po medmrežju: www.spfe.org).

Prenosi

Objavljeno

2024-01-19

Številka

Rubrike

Psihološki vidik nesreč