Elementi Maeterlinckove dramske tehnike v Cankarjevi dramatiki

Avtorji

  • Jan Jona Javoršek

Ključne besede:

Maeterlinckova dramska tehnika in tehnika v Cankarjevih dramah Jakob Ruda in Lepa Vida

Povzetek

Obravnava dramske tehnike v dveh Cankarjevih dramah je pokazala tehnični vpliv belgijskega dramatika Mauricea Maeterlincka. Doslej je veljalo prepričanje, da je Maeterlinck na Cankarjevo dramatiko vplival predvsem s svojimi idejami in jezikovnimi stilnimi posebnostmi, toda ob obravnavi Jakoba Rude, Cankarjeve zgodnje drame, za katero je značilen močan Ibsenov vpliv, se je izkazalo, da je Cankar kombiniral dramske tehnike obeh avtorjev in tako dosegel kontrastno predstavitev sprijene družbe, ki jo posreduje prevladujoča Ibsenova analitična tehnika, in hinavskih posameznikov, ki so prikazani s pomočjo Maeterlinckove »tehnike reagentov«, s katero je Cankar lahko sugeriral resnico, skrito za lažmi družbe. Obravnava Lepe Vide, ki je Cankarjevo najbolj simbolistično dramsko delo, je pokazala, da je struktura drame, kakor jo lahko določimo s pomočjo aktantskih modelov Anne Ubersfeld, izredno podobna strukturi Maeterlinckovih zgodnjih dram, čeprav se po dramski gradnji in strukturi govora od njih močno razlikuje, ker se Cankarjeve osebe zavedajo svojega stanja in lahko o njem svobodno govorijo, medtem ko je moral Maeterlinck uporabljati sugestivne tehnike.

Literatura

ABASTADO 1984: Claude Abastado, »The Language of Symbolism.« V: Balakian 1984.

BALAKIAN 1984: Anna Balakian (ur.), The Symbolist Movement in the Literature of European Languages. Akadémiai Kiadó, Budimpešta.

BERNIK 1987: France Bernik, Ivan Cankar: monografska študija. DZS, Ljubljana.

CANKAR 1966–1972: Ivan Cankar, Zbrano delo III–V. DZS, Ljubljana.

CARLSON 1994: Marvin Carlson, Teorije gledališča: zgodovinski in kritični pregled od Grkov do danes. Knjižnica MGL, Ljubljana. (Izvirnik: Theories of the Theatre: A Historical and Critical Survey, from the Greeks to the Present. Dopolnjena izdaja, Ithaca in London 1993.)

COMPÈRE 1955: Gaston Compère, Le Théâtre de Maurice Maeterlinck. Académie Royale de Langue et de Littérature Françaises de Belgique, Bruselj.

COMPÈRE 1990: Gaston Compère, Maurice Maeterlinck. La Manufacture, Pariz.

DOBROVOLJC 1960: France Dobrovoljc, Bibliografija literature o Cankarjevi dramatiki. Mestno gledališče v Ljubljani, Ljubljana (Knjižnica Mestnega gledališča 8).

FORESTIER 1984: Louis Forestier, »Symbolist Imagery.« V: Balakian 1984.

GREIMAS 1966: Algirdas Julien Greimas, Sémantique structurale. Larousse, Pariz.

HRIBAR 1983: Tine Hribar, Drama hrepenenja (od Cankarjeve do Šeligove Lepe Vide). Mladinska knjiga, Ljubljana.

KERMAUNER 1978: Taras Kermauner, Dialektika ideje od skrivnosti do jezika. Založba Obzorja, Maribor.

KERMAUNER 1979: Taras Kermauner, Cankarjeva dramatika. [Samozaložba], Ljubljana.

KERMAUNER 1986: Taras Kermauner, Med hlapčevstvom in samobitnostjo. (Slovenstvo v slovenski dramatiki). Založništvo tržaškega tiska, Trst; Ljubljana.

KLOTZ 1969: Volker Klotz, Geschlossene und offene Form im Drama. München.

KOHLER 1984: Hartmund Köhler, »Symbolist Theater.« V: Balakian 1984.

KONRAD 1986: Limi Bratteteig Konrad, Modem Drama as Crisis: The Case of Maurice Maeterlinck. Peter Lang, New York (Romance Languages and Literature 25).

KOBLAR 1964–65: France Koblar, Dvajset let slovenske drame I, II. Slovenska matica, Ljubljana.

KOBLAR 1972–73: France Koblar, Slovenska dramatika I, II. Slovenska matica, Ljubljana.

KOS 1956: Janko Kos, »Idejni izvori Cankarjeve literature.« Beseda V, str. 345–515.

KOS 1987: Janko Kos, Primerjalna zgodovina slovenske literature. Znanstveni inštitut Filozofske fakultete, Partizanska knjiga, Ljubljana.

KOZAK 1980: Primož Kozak, Temeljni konflikt Cankarjevih dram. Cankarjeva založba, Ljubljana.

KRALJ 1963: Vladimir Kralj, Pogledi na dramo. Cankarjeva založba, Ljubljana.

KRALJ 21984: Vladimir Kralj, Gledališki vademekum. Mladinska knjiga, Ljubljana.

KRALJ 1986: Lado Kralj, Ekspresionizem. DZS, Ljubljana (Literarni leksikon 30).

KRALJ 1995: Lado Kralj, »Sedem vprašanj o Dogodku v mestu Gogi«. V: Marjan Štrancar idr.: Šolska ura z Grumovim Dogodkom v mestu Gogi. Zavod Republike Slovenije za šolstvo, Ljubljana, str. 31–41.

LUKÁCS 1978: György Lukács, Istorija razvoja modeme drame. Nolit, Beograd. (Izvirnik: A modern dráma fejlődésének története, Budimpešta 1911.)

MAETERLINCK 1896: Maurice Maeterlinck, Le Trésor des humbles. Mercure de France, Pariz.

MAETERLINCK 1901–1902: Maurice Maeterlinck, »Preface.« V: Maurice Maeterlinck: Théâtre I. Deman, Bruselj.

MICHAUD 1947: Guy Michaud, Message poétique du symbolisme. A.-G. Nizet, Pariz.

MITROVIĆ 1976: Marija Mitrović, Cankar in kritika. (Prev. Majda Križaj.) Založba Lipa, Koper.

MORAVEC 1967: Dušan Moravec, »Opombe: Jakob Ruda.« V: Ivan Cankar, Zbrano delo III. DZS, Ljubljana, str. 296–352.

MORAVEC 1968: Dušan Moravec, »Dodatek: Prvo dejanje drame Hrepenenje.« V: Ivan Cankar, Zbrano delo IV. DZS, Ljubljana, str. 389–394.

MORAVEC 1969: Dušan Moravec, »Opombe: Lepa Vida.« V: Ivan Cankar, Zbrano delo V. DZS, Ljubljana, str. 203–243.

MORAVEC 1978: Dušan Moravec, Ivan Cankar. Partizanska knjiga, Ljubljana (Znameniti Slovenci).

OBDOBJA 4/1: Obdobje simbolizma v slovenskem jeziku, književnosti in kulturi. (Tipološka problematika ob jugoslovanskem in širšem evropskem kontekstu.) Mednarodni simpozij v Ljubljani od 1. do 4. julija 1982. Znanstveni tisk Filozofske fakultete, Univerza v Ljubljani, Ljubljana 1983.

OCVIRK 1967: Anton Ocvirk, »Stilni premiki v Cankarjevem zgodnjem pripovedništvu.« V: Ivan Cankar, Zbrano delo VI. DZS, Ljubljana, str. 371–406.

OCVIRK 1970: Anton Ocvirk, »Stilni premiki v Cankarjevem zgodnjem pripovedništvu v simbolizem.« V: Ivan Cankar, Zbrano delo VII. DZS, Ljubljana, str. 49–315.

PATERNU 21974: Boris Paternu, »Ivan Cankar in slovenska literarna tradicija.« V: Boris Paternu, Pogledi na slovensko književnost II, Študije in razprave. Partizanska knjiga, Znanstveni tisk, Ljubljana, str. 139–155.

PATERNU 1983: Boris Paternu, »Problem simbolizma v slovenski književnosti.« V: Obdobja 4/1, str. 39–76.

PIRJEVEC 1964: Dušan Pirjevec, Ivan Cankar in evropska literatura. Cankarjeva založba, Ljubljana.

PIRJEVEC 1968: Dušan Pirjevec, Hlapci, heroji, ljudje. Cankarjeva založba, Ljubljana.

POSTIC 1970: Marcel Postic, Maeterlinck et le symbolisme. A.-G. Nizet, Pariz.

POTOČNIK 1995: Amna Potočnik, »Matematična analiza Cankarjevih dram (aplikacija metod S. Marcusa).« Primerjalna književnost XVIII/1, str. 43–68.

SAJKO 1966: Rosanda Sajko, Henrik Ibsen in prve drame Ivana Cankarja. Mestno gledališče ljubljansko, Ljubljana (Knjižnica Mestnega gledališča 37.).

UBERSFELD 21996: Anne Ubersfeld, Lire le théâtre. Berlin, Pariz.

ZADRAVEC 1970: Franc Zadravec, »Zgodovina slovenskega slovstva.« V: Nova romantika in mejni obliki realizma. Obzorja, Maribor.

ZADRAVEC 21971: Franc Zadravec, »Cankarjeva simbolistična lirska drama Lepa Vida.« V: Helga Glušič in dr. (ur.), Lirika, epika, dramatika. Pomurska založba, Murska Sobota.

ZADRAVEC 1983: Franc Zadravec, »Nekatere posebnosti slovenskega simbolizma.« V: Obdobja 4/1, str. 9–38.

ZUPANČIČ 1979: Mirko Zupančič, Pogled v dramatiko. Obzorja, Maribor.

Prenosi

Objavljeno

2017-04-01

Številka

Rubrike

Razprave