Drama in prostor

Avtorji

  • Lado Kralj

Ključne besede:

literarna teorija, teorija drame, dramska zgradba, dramski prostor, literarni prostori, teatrologija, odrski prostor

Povzetek

Na pisanje drame učinkuje med drugim tudi sočasna konvencija o odrskem prostoru. Zgodovinsko gledano prevladuje iluzionistični oder, ob njem so se razvili drugi, ena njegovih opozicij je simultani oder. V sočasni konvenciji o odrskem prostoru se udejanja vizualna ali spektakelska razsežnost drame, ki jo je zaznal že Aristotel in jo imenoval ópsis, vendar ji ni pripisoval prevelikega pomena, saj ni mogel predvideti njene poznejše ekspanzije. Vizualna razsežnost vleče nase gledalčevo pozornost, kar pomeni, da ga do neke mere odvrača od govorjene besede. To utegne povzročati recepcijske motnje, pred katerimi so pisci poetik skušali zavarovati gledalca z različnimi tehnikami in pravili.

Literatura

ARISTOTEL (1982). Poetika. Ljubljana: Cankarjeva založba.

BOILEAU (1961). »L’Art Poétique«, v: Boileau. Œuvres. Pariz: Classiques Garnier. Izvirnik: 1674.

CASTELVETRO, Lodovico (1978). Poetica d’Aristotele vulgarizzata e sposta, I. Ur. W. Romani. Rim, Bari. Izvirnik: 1570.

CAWLEY, A. C., ur. (1961). Everyman. Manchester: Manchester University Press.

CORNEILLE, Pierre (1957). »Discours de trois unités d’action, de jour, et de lieu«, v: Pierre Corneille. Théâtre complèt, I. Pariz: Bibliothèque de la Pléade, 19. Izvirnik: 1660.

CRAIG, Edward Gordon (1995). O gledališki umetnosti. Ljubljana: Knjižnica MGL, 120. Izvirnik: On the Art of the Theatre, 1911.

CRAIG, Hardin (1955). English Religious Drama of the Middle Ages. Oxford: Clarendon Press.

DEAK, Frantisek (1993). Symbolist Theater. The Formation of an Avant–garde. Baltimore, London: The John Hopkins University Press.

INGARDEN, Roman (1990). Literarna umetnina. Ljubljana: ŠKUC in Filozofska fakulteta. Izvirnik: Das literarische Kunstwerk, 1931.

JOHNSON, Samuel (1994). »From the Preface to Shakespeare«, v: Michael J. Sidnell, ur. Sources of Dramatic Theor<, II. Cambridge: Cambridge University Press, 77–87. Izvirnik: 1765.

KLAIĆ, Dragan, ur. (1988). Pozorište i drame srednjeg veka. Novi Sad: Književna zajednica Novog Sada.

LESSING, Gotthold Ephraim (1872). »Briefe, die neueste Literatur betreffend«, v: Gotthold Ephraim Lessing. Lessing’s Werke, IX. Berlin: Gustav Hempel, 33–351. Izvirnik: 1759.

MILLS, David (1995). »The Theaters of Everyman«, v: John A. Alford, ur. From Page to Performance. Essays in Early English Drama. East Lansing: Michigan State University Press, 127–149.

MIOČINOVIĆ, Mirjana (1976). Surovo pozorište. Beograd: Prosveta.

NICOLL, Allardyce (1988). »Srednjevekovne pozornice«, v: Dragan Klaić, ur. Nav. d., 1988, 292–298.

PFISTER, Manfred (1988). Das Drama. Theorie und Analyse. München: Fink.

SZONDI, Peter (1963). Theorie des modernen Dramas. Frankfurt: Suhrkamp.

TAINE, Hippolyte (1954). »Uvod u historiju engleske književnosti«, v: Hippolyte Taine. Študije i eseji. Beograd: Kultura, 31–55. Izvirnik: Histoire de la littérature anglaise, I, 1864.

UBERSFELD, Anne (1987): »Pédagogie dufait théâtral«, v: André Helbo, J. Dines Johansen itd., ur. Théâtre. Modes d’approche. Bruselj: Editions Labor. 169–201.

--- (1996): Lire le théâtre, I. Pariz: Belin. Izvirnik: 1978.

WILLIAMS, Raymond (1968). Drama in Perfomiance. Harmondsworth: Penguin.

ZOLA, Émile (1968): Œuvres complètes, X–XI. Pariz: Cercle du livre précieux.

Prenosi

Objavljeno

2017-04-07

Številka

Rubrike

Razprave