Stranski liki v Sofoklovih tragedijah. Prikaz njihovega dramaturškega pomena ob liku Tejrezije v Kralju Ojdipu
Ključne besede:
antična tragedija, dramski liki, Sofokles, Kralj OjdipPovzetek
Avtor se uvodoma dotakne problema določanja glavnih in stranskih likov v dramah ter predstavi specifične težave v zvezi s tem v antičnih tragedijah. Predlaga kriterij za določanje statusa dramskih likov v Sofoklovih delih. Kot važen element dramske resničnosti obravnava t. i. dramsko klimo. Pomen stranskega lika je predstavljen ob primeru lika vidca Tejrezije v Kralju Ojdipu.Literatura
ANDRIEU, J., Le Dialogue antique : structure et présentation, Pariz 1954 (Coll. d’études lat. sér. sci. 29)
DALE, A. M., »The Chorus in the Action of Greek Tragedy«, v: Collected Papers, Cambridge 1969, str. 210–220 = Classical Drama and Its Influence (1965), str. 17–27.
BURTON, R. W. B., The Chorus in Sophocles’ Tragedies, Oxford 1980.
DILLER, H., »Über das Selbstbewusstsein der sophokleischen Personen«, v: isti, Kleine Schriften zur antiken Literatur, München 1971, str. 272–285.
DOLINAR, D., »Od recepcijske teorije k literarni antropologiji«, v: ISER, W., Bralno dejanje, (prev. A. Leskovec), Ljubljana 2001, str. 359–378.
EASTERLING, P., »Presentation of Character in Aeschylus«, v: Greece & Rome 20, 1973, str. 3–18.
ISTA, »Character in Sophocles«, v: Greece & Rome 24, 1977, str. 121–129.
ISTA, »Constructing Character in Greek Tragedy«, v: Characterization and Individuality in Greek Literature, (izd. C. Pelling), Cambridge 1990, str. 83–99.
ELAM, K., The Semiotics of Theatre and Drama, London in New York, 1980.
ESPOSITO, S. »The Changing Roles of the Sophoclean Chorus«, v: Arion 4 (1), 1996–1997, str. 85–114.
FALKNER, T., »Containing Tragedy: Rhetoric and Self-Representation in Sophocles’ Philoctetes«, v: Classical Antiquity 17 (1) 1998, str. 25–58.
FESTA, L., Edipo re commentato, s. l. 1920.
GARDINER, C. P., The Sophoclean Chorus. A Study of Character and Function, Iowa 1987.
GOLDHILL, S., Reading Greek Tragedy, Cambridge 1986.
ISTI, »Character and Action, Representation and Reading: Greek Tragedy and Its Critics«, v: Characterization and Individuality in Greek Literature, (izd. C. Pelling), Cambridge 1990.
GOULD, J., »Dramatic Character and ’Human intelligibility’ in Greek Tragedy«, v: Proceedings of Cambridge Philological Society, 24, 1978, str. 43–67.
HALLIWELL, S., »Traditional Greek Conceptions of Character«, v: Characterization and Individuality in Greek Literature, (izd. C. Pelling), Cambridge 1990, str. 32–59.
INGARDEN, R., Literarna umetnina, (prev. Frane Jerman), Ljubljana 1990.
INKRET, A., Drama in gledališče. Ljubljana 1986 (Literarni leksikon 29).
JAUSS, H. R., Estetsko izkustvo in literarna hermenevtika, (prev. T. Virk), Ljubljana 1998.
JUAN, F., »Trois contre-héros chez Sophocle : Chrysothémis, Teucer, Créon«, v: Sophocle, le texte, le personnage, Aix-en-Provence 1992, str. 269–284.
KAIMO, M., »The Chorus of Greek Drama Within the Light of the Person and Number Used«, v: Commentationes Humanarum Litterarum 46, Helsinki 1970.
KAMERBEEK, J. C., The Plays of Sophocles. Commentaries, 7 zv., Leiden 1953–1984.
KIRKWOOD, G. M., A Study of Sophoclean Drama, Ithaca, New York 1958.
ISTI, Bryn Mawr Classical Review 2 (1), 1993, str. 22–31.
KITTO, H. D. F., Form and Meaning in Drama. A Study of Six Greek Plays and Hamlet, London 1956.
ISTI, Sophocles, Dramatist and Philosopher, Oxford 1958.
KNOX, B., The Heroic Temper. Studies in Sophoclean Tragedy, Berkeley in Los Angeles, 1964.
KRANZ, W., Stasimon. Untersuchungen zu Form und Gehalt der griechischen Tragödie, Berlin 1933.
LESKY, A., Die tragische Dichtung der Hellenen, Göttingen 19723.
ISTI, Geschichte der griechischen Literatur, München 19713.
LETTERS, F. J. H., The Life and Work of Sophocles, London in New York 1951.
LLOYD-JONES, H., WILSON, N. G., Sophocles: Second Thoughts, Hypomnemata, zv. 100, Göttingen 1997.
LOWE, J. C. B, »The Manuscript Evidence for Changes of Speaker in Aristophanes«, v: BICS 9, 1962, str. 27–42.
MADDALENA, A., Sofocle, Torino 19632.
MADER, Sokrates, s. l. 1920.
MÉAUTIS, G., Sophocle. Essais sur le héros tragique, Pariz 1957.
MÜLLER, G., »Chor und Handlung bei den griechischen Tragiker«, v: Sophokles, Wege der Forschung XCV, (izd. H. Diller), Darmstadt 1967, str. 212–238.
PATZER, H., »Methodische Grundsätze der Sophoklesinterpretation«, Poetica 15, 1983, zv. 1–2, str.1–33.
PAVIS, P., Gledališki slovar, (prev. I. Lampret), Ljubljana 1997.
PERROTTA, G., Sofocle, Messina 1935.
PREDAN, V., »Dvajset let Antigone Dominika Smoleta«, v: SMOLE, D.: Antigona, Ljubljana 1998, str. 82–107.
REINHARDT, K., Sophokles, Frankfurt ob Majni 19764.
RONNET, G., Sophocle poète tragique, Pariz 1969.
ROSCHER, W. H., Ausführliches Lexikon der griechischen und römischen Mythologie, Leipzig 1884.
SCHADEWALDT, W., Die griechische Tragödie, Frankfurt ob Majni 19922.
SCHAERER, R., L’homme antique et la structure du monde intérieur d’Homère à Socrate, Pariz 1958.
SCHWINGE, E.-R., Die Stellung der Trachinierinnen im Werk des Sofokles, Hypomnemata, zv. 1, Göttingen 1962.
SEGAL, C., Tragedy and Civilization, Cambridge, Massachusetts in London 1981.
ISTI, Sophocles’ Tragic World. Divinity, Nature, Society, Cambridge, Massachusetts in London 1995
SENEGAČNIK, B., »Nekaj misli o dramaturški vlogi značaja v Sofoklovih tragedijah«, Keria 2 (2), 2000, str. 97–110.
ISTI, Dramaturška funkcija stranskih likov v Sofoklovih tragedijah, tipkopis doktorske disertacije, Ljubljana 2002.
STOCKERT, W., WS 107–108 (Festschrift Hans Schwabl), 1994–95.
TAPLIN, O., The Stagecraft of Aeschylus. The Dramatic Use of Exits and Entances in Greek Tragedy, Oxford 1977.
ISTI, »Sophocles in His Theatre«, v: Sophocle, Entretiens sur l’antiquité classique, XXIX, Vandœuvres, Ženeva 1982, str. 155–184.
VERNANT, J.-P., L’individu, la mort, l’amour, Pariz 1996.
VREČKO, J., Atiška tragedija, Maribor 1977.
ISTI, Ep in tragedija, Maribor 1994.
WALDOCK, A. J. A., Sophocles the Dramatist, Cambridge 1966.
WEBSTER, T. B. L., An Introduction to Sophocles, London 1969.
WHITMAN, C. H., Sophocles. A Study of Heroic Humanism, Cambridge, Masschusetss 1951.
WILAMOWITZ-MOELLENDORF, T. v., Die dramatische Technik des Sophokles, Berlin 1917.
ZIMMERMANN, B., Gnomon, 65, 1993, str. 100–109.