Sodobne slovenske dramske pisave in družbenoangažirane uprizoritvene prakse

Avtorji

  • Maja Murnik

Ključne besede:

umetnost in politika, sodobna slovenska dramatika, politično gledališče, postdramsko gledališče, uprizoritvene prakse, družbeni angažma, Semenič, Simona, Kolenc, Bara, Živadinov, Dragan

Povzetek

Članek izhaja iz zavedanja, da v zadnjih desetletjih ni več smiselno strogo ločevati med dramatiko in gledališčem, kajti opraviti imamo z »ne več dramo« (Poschmann) in z ne več gledališčem oz. s postdramskim gledališčem (Lehmann). V krizi reprezentacije in dramske forme se srečujemo s heterogenimi, performativnimi in pomensko odprtimi strukturami. Umeščajo se v današnji spremenjeni položaj umetnosti, katere moderna avtonomija je razpadla, umetnost pa je pričela privzemati druge postopke in funkcije. V članku v luči njihove družbene angažiranosti in političnosti analiziramo »ne več drame« Simone Semenič ter nekaj primerov nedavnih družbeno angažiranih uprizoritev v slovenskem gledališču, v katerih ima tekstovni del pomembno vlogo (Metamorfoze 4°: Črne luknje B. Kolenc, Republika Slovenija in Odilo. Zatemnitev. Oratorij D. Živadinova) in ki segajo od preprostih političnih agitk do kompleksnih obravnav družbenih tem.

Literatura

Eco, Umberto. »Poetics of Open Work«. Umberto Eco. The Open Work. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press, 1989. 1–23.

Fischer-Lichte, Erika. History of European Drama and Theatre. London, New York: Routledge, 2002.

Jameson, Fredric. »Kulturna logika poznega kapitalizma«. Fredric Jameson. Postmodernizem. Ljubljana: Problemi – Razprave, 1992. 5–56.

Kralj, Lado. Teorija drame. Ljubljana: Državna založba Slovenije, 1998.

– – –. »Sodobna slovenska dramatika (1945–2000)«. Slavistična revija 53.2 (2005): 101–117.

Lehmann, Hans-Thies. Postdramsko gledališče. Ljubljana: Maska, 2003.

Milohnić, Aldo. »Brutalizem v sodobnem slovenskem gledališču«. Amfiteater 6.1 (2018): 82–95.

»Odilo. Zatemnitev. Oratorij«. Slovensko mladinsko gledališče. Splet. 1. 9. 2018.

Orel, Barbara. »K politikam zaznavanja. Obrat v razumevanju političnosti gledališča in scenskih umetnosti«. Amfiteater 6.1 (2018): 56–64.

Pezdirc Bartol, Mateja. »Specifičnost dramske forme in etična vprašanja v dramatiki Simone Semenič«. Primerjalna književnost 40.2 (2017): 165–180.

Pezdirc Bartol, Mateja, in Tomaž Toporišič. »Teorija in zgodovina slovenske dramatike in gledališča«. Slavistična revija 61.1 (2013): 95–104.

»Republika Slovenija«. Slovensko mladinsko gledališče. Splet. 5. 12. 2018.

Semenič, Simona. Tri drame. Ljubljana: Beletrina, 2017.

Szondi, Peter. Teorija sodobne drame: 1880–1950. Ljubljana: Mestno gledališče ljubljansko, 2000.

Toporišič, Tomaž. »(Ne več) dramsko v sodobni slovenski dramatiki (Jovanović, Ravnjak, Potočnjak, Skubic, Semenič)«. Slavistična revija 63.1 (2015): 89–102.

Troha, Gašper. Ujetniki svobode. Slovenska dramatika in družba med letoma 1943 in 1990. Maribor: Aristej, 2015.

Prenosi

Objavljeno

2019-05-23

Številka

Rubrike

Tematski sklop