Med novo občutljivostjo in transgresijo: slovenske alternativne umetniške prakse – OHO in NSK
DOI:
https://doi.org/10.3986/pkn.v43.i3.04Ključne besede:
umetnost in družba, slovenska umetnost, neoavantgarda, postavantgarda, retroavantgarda, konceptualna umetnost, politika, revolucija, OHO, Neue Slowenische KunstPovzetek
Članek primerja strateške pesniške in politične podobnosti oziroma razlike med konteksti neoavangardne in retroavantgardne prakse v povezavi z estetskimi, umetniškimi in kulturnimi revolucijami. Sopostavim dva revolucionarna potenciala in učinka njunega udejanjanja: utopije in projekcije mednarodne revolucije, ki se nanašajo na »novo senzibilnost« in enotnost »umetnosti in življenja« (v letu 1968), ter več projektov in praks, ki spodkopavajo totalitarne sisteme, od punkovskega cinizma do nacionalnih revolucij leta 1989, ki so strmoglavile realsocializem v vzhodni in srednji Evropi. V primerjalni razpravi se osredotočam na dva konkretna primera v slovenski umetnosti in alternativni kulturi, pri čemer poudarjam položaj »eksperimentalne poezije«, »nove senzibilnosti« in »konceptualne umetnosti« skupine OHO, ki deluje med letoma 1966 in 1971, ter stališče »političnega cinizma« in »retro-avantgardne umetnosti« v gibanju Neue Slowenische Kunst, ustanovljenem leta 1984.
Literatura
Arns, Inke. Neue slowenische Kunst, NSK: eine Analyse ihrer künstlerischen Strategien im Kontext der 1980er Jahre in Jugoslawien. Regensburg: Museum Ostdeutsche Galerie, 2002.
Brejc, Tomaž. OHO: 1966–1971. Ljubljana: Študentski kulturni center, 1978.
Brejc, Tomaž. “Obitelj u Šempasu.” Nova umjetnička praksa 1966–1978. Ed. Marijan Susovski. Zagreb: Galerija suvremene umjetnosti, 1978. 19–20.
Brejc, Tomaž. Temni modernizem: slike, teorije, interpretacije. Ljubljana: Cankarjeva založba, 1991.
Britovšek, Marjan, et al. “Prispevki k analizi stalinskega pojava.” Problemi – Razprave 16.177–180 (1978): 113–197.
Čufer, Eda, and IRWIN. “Concepts and Relations (1992).” IRWIN: Zemljopis vremena = Geography of Time. Umag: Galerija Dante Marino Cettina, 1994.
Denegri, Ješa, and Biljana Tomić, eds. Dokumenti o post-objektnim pojavama u jugoslovenskoj umetnosti 1968–1973. Belgrade: Salon Muzeja savremene umetnosti, 1973.
Erjavec, Aleš. “Neue Slowenische Kunst – New Slovenian Art: Slovenia, Yugoslavia, Self-Management, and the 1980s.” Postmodernism and the Postsocialist Condition: Politicised Art under Late Socialism. Ed. Aleš Erjavec. Berkeley: University of California Press, 2003. 135–174.
Erjavec, Aleš, and Marina Gržinić. Ljubljana, Ljubljana. Ljubljana: Mladinska knjiga, 1991.
Gržinić, Marina, et al. Irwin: Zemljopis vremena = Geography of Time. Umag: Galerija Dante Marino Cettina, 1994.
Hall, Stuart, and Tony Jefferson. Resistance through Rituals: Youth Subcultures in Post-War Britain. London: Routledge, 2003.
Iles, Chrissie. “Perceptual Present.” Irwin. London: Riverside Studios, 1987. N. pag.
Kermauner, Taras. Eseji i kritike. Belgrade: Narodna knjiga, 1978.
Lotringer, Sylvère, and Antonio Negri. “A Revolutionary Process Never Ends.” Artforum 46.9 (2008). Web. https://www.artforum.com/print/200805/sylverelotringer-and-antonio-negri-19958
Marcuse, Herbert. An Essay on Liberation. Boston: Beacon Press, 1969.
NSK. “Neue Slowenische Kunst” (special issue). Problemi 23.6 (1985).
NSKSTATE.COM. “NSK State.” Web. 9 March 2008. https://web.archive.org/web/20080309181738/http://www.nskstate.com/state/state.php
OHO. “Članovi grupe OHO” (interview). Treći program 2.4 (1970): 225–235.
Pogačnik, Marko. “Umetnost treće svetlosti.” Katalog 143.3 (1977): n. pag.
Šuvaković, Miško. The Clandestine Histories of the OHO Group. Ljubljana: Zavod P.A.R.A.S.I.T.E., 2010.
Vilić, Nebojša, ed. State – Irwin. Skopje: 359O – Network for Local and Subaltern Hermeneutics, 2000.
Zabel, Igor, ed. OHO: Retrospektiva. Ljubljana: Moderna galerija, 1994.
Zinaić, Milan, ed. Neue Slowenische Kunst. Zagreb: Grafički zavod Hrvatske, 1991.
Žižek, Slavoj. Filozofija skozi psihoanalizo. Ljubljana: Analecta, 1984.