Ontologija umetniškega fenomena v delih Iris Murdoch

Avtorji

  • Aliona Matiychak
  • Natalia Nikoriak
  • Alyona Tychinina

DOI:

https://doi.org/10.3986/pkn.v46.i3.08

Ključne besede:

angleška književnost, Murdoch, Iris, filozofija umetnosti, ontologija, intermedialnost, pripovedna tehnika, ekfraza

Povzetek

Članek obravnava intermedialni umetniški dialog v opusu britanske pisateljice in filozofinje Iris Murdoch. Ontologija umetniškega fenomena in njegov funkcionalni pomen v avtoričinih proznih besedilih, specifike medumetnostnega razmerja v njenih filozofskih esejih in dialogih so obravnavani z vidika intermedialnosti. Prispevek na osnovi intermedialne raziskovalne metodologije razkriva avtoričine teoretske in filozofske poglede na multifunkcionalnost umetnosti, interakcijo umetnika in umetniškega dela. Ključne tehnike medumetnostnega diskurza, skupaj z antroponimičnimi aluzijami, so obravnavane kot intermedialni označevalci besedil, identificirani in raziskani na ravni imagoloških transformacij. Ljudje umetnosti: umetniki, udeleženci umetniškega diskurza, pa tudi prejemniki umetnosti predstavljajo poseben tip likov v romanih Iris Murdoch. Skladno s tem je v ontologiji umetniškega dela poudarjen pomen prejemnika, ki deluje kot bistveni člen receptivne matrice »avtor-besedilo-prejemnik-umetniško delo«. Posebno stičišče likov v avtoričinih delih so umetniški toposi: muzej, razstava, umetniška galerija ali umetnikova hiša. Poleg tega se bralec ali bralka njene proze vedno znova srečuje z različnimi ekfrastičnimi kodi: ekfraze slik niso le prisotne v avtoričinih besedilih, ampak delujejo kot atropomorfizirani liki, dramatis personae, imajo svoj prostor (fizična in mentalna mesta) in igrajo odločilno vlogo v življenju protagonistov in protagonistk. Posledično ugotavljamo, da je uporaba intermedialnih komponent eden od označevalcev idiostila Iris Murdoch, ki aktualizira pomembne vidike filozofije umetnosti in jih postavlja v sfero ontološke problematike.

Literatura

Byatt, A. S. Iris Murdoch. London: Longman Group, 1976.

Chervinska, O. “Ekphrastic Text in the Margins and in the Space of Pushkin’s Writing (The Stationmaster).” Theory and the History of Ekphrasis: The Results and Perspectives of the Study. Ed. T. Avtukhovich. Siedlce: Wydawnictwo Naukowe IKR[i]BL, 2018. 149–167.

Clüver, Claus. “Intermediality and Interarts Studies.” Changing Borders: Contemporary Positions in Intermediality. Eds. Jens Arvidson, Mikael Askander, Jørgen Bruhn, and Heidrun Führer. Lund: Intermedia Studies Press, 2007. 19–37.

Conradi, Peter. Iris Murdoch: The Saint and the Artist. London: Macmillan Press, 1987.

Cumming, Robert. Velikiye khudozhniki. Transl. N. Skorobogatov. Kharkov; Belgorod: Book Club LLC, 2008.

Dipple, Elizabeth. Iris Murdoch: Work for the Spirit. London; Methuem, 1982.

Eikhenbaum, B. “Problemy kinostilistiki.” Poetika kino: perechityvaya ‘Poetiku kino’. Sankt-Peterburg: RIAH, 2001. 13–38.

Franko, Ivan. Literaturno-krytychni pratsi. Zibrannya tvoriv. Vol. 31. Kyiv: Naukova dumka, 1981.

Freidenberg, O. M. Mif i literatura drevnosti. Yekaterinburg: U-faktoriya, 2008.

Geller, L. “Voskresheniye ponyatiya ili slovo ob yekfrasise.” Ekfrasis v russkoy literature: tr. Lozannskogo simpoziuma. Moscow: MIK, 2002. 5–22.

Islamova, A. K. “Stanovleniye i razvitiye esteticheskoy sistemy I. Murdoch.” Nauchn. dokl. vyssh. shk. Filologicheskiye nauki 6 (1990): 30–41.

Kun, N. Legendy i Mify Drevnei Gretsii. Sankt-Peterburg: Azbuka-classica, 2008.

Lotman, Juri U. Semiotika kino i problemy kinoestetiki. Tallinn: Eesti Raamat Publishing House, 1973.

Mizinina, I. N. “Romany I. Murdoch kontsa 60-kh—nachala 70-kh godov (Idei filosofii Platona v zerkale khudozhestvennoy struktury).” Moscow: Avtoreferat dys. kand. filol. nauk, 1991.

Murdoch, Iris. A Fairly Honourable Defeat. New York, NY: Vintage Books, 2019.

Murdoch, Iris. An Unofficial Rose. Harmondsworth: Penguin Books, 1964.

Murdoch, Iris. Existentialists and Mystics: Writings on Philosophy and Literature. New York, NY: Penguin Books, 1999.

Murdoch, Iris. Jackson’s Dilemma. New York, NY: Penguin Books, 1995.

Murdoch, Iris. Metaphysics as a Guide to Morals. New York, NY: Penguin Books, 1993.

Murdoch, Iris. The Black Prince. Harmondsworth: Penguin Books, 1977.

Murdoch, Iris. The Sacred and Profane Love Machine. New York, NY: Penguin Books, 1986.

Murdoch, Iris. The Sea, the Sea. London: Chatto & Windus, 1978.

Nalyvayko, D. “Literatura v systemi mystetstv yak haluz’ porivnyal’noho literaturoznavstva.” Slovo i Chas 6 (2003): 7–19.

Shakhova, K. Obrazotvorche mystetstvo i literatura (Literaturno-krytychnyy narys). Kyiv: Dnipro, 1987.

Tracy, D. “Iris Murdoch and Many Faces of Platonism.” Iris Murdoch and the Search for Human Goodness. Eds. M. Antonaccio and W. Schweiker. Chicago, IL; London: The University of Chicago Press, 1996. 54–75.

Objavljeno

2023-11-20

Številka

Rubrike

Razprave