Cankar and Nietzsche
Keywords:
literature and philosophy, Slovene literature, Cankar, Ivan, Nietzsche, Friedrich, Nietzscheanism, Cankar’s reception of NietzscheAbstract
The primary reception of Nietzsche’s philosophy in Slovene literature and culture in general was mainly ideologically and cultural. This holds true of both Catholic-conservative as well as liberal, freethinking people, who espoused the two predominant (and competing) ideological models in Slovenia at the tum of the 19th and 20th century. The Slovene relationship towards Nietzsche (and philosophy in general) was such also because, at the end of the 19th and the first half of the 20th century, philosophical thought was not sufficiently developed and analyzed to enable a qualified dialogue with Nietzschean philosophy: in Slovenia it did not have the appropriate, i.e. philosophical partner in a conversation. This is demonstrated in the Slovene – also literary – reception of Nietzsche. The reception of Nietzsche in the literature of the Slovene moderna partly overcomes the established ideological framework, although most authors avoid a more radical approach. This »duality« is shown in the literary work {Erotika, Knjiga za lahkomiselne ljudi, Kralj na Betajnovi, Kurent) of one particular author, Ivan Cankar. The most obvious of Cankar’s references to Nietzsche are to Thus Spoke Zarathustra. However, Cankar’s relation to Nietzsche is ambivalent. A horizon of romantic subjectivity can still be found in the background of Cankar’s syntagms and formulations, which enable discussion about Nietzsche. After all, Cankar mainly understands art as an emphasized ethical instance which is most closely interrelated with so-called »life practice«. Hence the realization that, to enter the world of Cankar’s literature, Nietzschean notions such as »will«, »power«, and »superman«, must pass through the filter of humanization. One of Cankar’s words for this is tendentiousness.References
CALVI, Bartolomeo: »Uvod v Kralja na Betajnovi.« Modra ptica I, 1929/1930, št. 3.
CANKAR, Ivan (1967): ZD I, ur. F. Bernik. Ljubljana: Državna založba Slovenije.
--- (1968): ZD II, ur. F. Bernik. Ljubljana: Državna založba Slovenije.
--- (1968): ZD IV, ur. D. Moravec. Ljubljana: Državna založba Slovenije.
--- (1969): ZD VII, ur. J. Kos. Ljubljana: Državna založba Slovenije.
--- (1968): ZD VIII, ur. D. Voglar. Ljubljana: Državna založba Slovenije.
--- (1973): ZD XVIII, ur. J. Kos. Ljubljana: Državna založba Slovenije.
--- (1970): ZD XXVI, ur. J. Munda. Ljubljana: Državna založba Slovenije.
--- (1972): ZD XXVIII, ur. J. Munda. Ljubljana: Državna založba Slovenije.
--- (1975): ZD XXIX, ur. J. Munda. Ljubljana: Državna založba Slovenije.
CANKAR, Izidor (1969a): Leposlovje–eseji–kritika. Prva knjiga. Ljubljana: Slovenska matica.
--- (1969b): Leposlovje–eseji–kritika. Druga knjiga. Ljubljana: Slovenska matica.
DOLAR, Mladen (1992): Samozavedanje. Heglova Fenomenologija duha II. Ljubljana [Zbirka Analecta]: Društvo za teoretsko psihoanalizo.
FICHTE, Johann Gottlieb (1984): »O pojmu vedoslovja ali tako imenovani filozofiji.« V: J. G. Fichte: Izbrani spisi, prev. Doris Debenjak. Ljubljana [Filozofska knjižnica; 27]: Slovenska matica.
HEGEL, Georg Wilhelm Friedrich (1992): Vorlesungen über die Ästhetik I. Frankfurt ob Majni [Werke; 13]: Suhrkamp.
HEIDEGGER, Martin (1971): Evropski nihilizem, prev. Ivan Urbančič. Ljubljana [Zbirka Misel in čas]: Cankarjeva založba.
KOS, Janko (1987): Primerjalna zgodovina slovenske literature. Ljubljana: Znanstveni inštitut Filozofske fakultete in Partizanska knjiga.
KOS, Matevž (1997): »Kako brati Kosovela?« V: Srečko Kosovel: Izbrane pesmi. Ljubljana [Knjižnica Kondor; zv. 280]: Mladinska knjiga, str. 129–169.
--- (1999): »Nietzschejeva kritika krščanstva.« Tretji dan XXVIII/6–7, str. 59–70.
--- (2000): »Župančič in Nietzsche.« Slavistična revija 48, str. 331–348.
NIETZSCHE, Friedrich (1984): Tako je govoril Zaratustra. Knjiga za vse in za nikogar, prev. Janko Moder. Ljubljana [2. izdaja], [Filozofska knjižnica; 15]: Slovenska matica.
--- (1989): Somrak malikov (ali Kako filozofiramo s kladivom), Primer Wagner (Problemi glasbenikov), Ecce homo (Kako postaneš, kar si), Antikrist (Prekletstvo nad krščanstvom), prev. Janko Moder in Tine Hribar. Ljubljana [Filozofska knjižnica; 36]: Slovenska matica.
--- (1991): Volja do moči. Poskus prevrednotenja vseh vrednot: iz zapuščine 1884/88, prev. Janko Moder. Ljubljana [Filozofska knjižnica; 34]: Slovenska matica.
PIRJEVEC, Dušan (1959–1960): »Oton Župančič in Ivan Cankar. Prispevek k zgodovini slovenske modeme.« Slavistična revija XII, str. 1–94.
--- (1964): Ivan Cankar in evropska literatura. Ljubljana: Cankarjeva založba.
URBANČIČ, Ivan (1984): S«premna beseda.« V: F. Nietzsche: Tako je govoril Zaratustra. Knjiga za vse in za nikogar, prev. Janko Moder. Ljubljana [2. izdaja], [Filozofska knjižnica; 15]: Slovenska matica, str. 375–454.
VIETTA, Silvio, KEMPER, Hans-Georg (1997): Expressionismus. München [6. izdaja], [UTB; 362]: Wilhelm Fink Verlag.