Lado Kralj between Literary Theory and Theatre

Authors

  • Tomaž Toporišič
  • Gašper Troha

Keywords:

Kralj, Lado, theory of drama, historical avant-garde, expressionism, Slovenian theatre, experimental theatre, EG Glej, Pekarna, Schechner, Richard

Abstract

This article analyzes Lado Kralj’s theatrical and scientific-research work. As clearly seen from a historical and critical overview of his work from the end of the 1960s to the present, Lado Kralj is a key figure in both fields and a personality uniquely interweaving the fields of theory and practice. He started his career as a literary theoretician who formed himself through the theories of comparative literature of Anton Ocvirk and the analysis of the poetics of the fiction and drama opus of Slavko Grum. Following his collaboration with theatre director and performance theorist Richard Schechner in New York he co-founded in Ljubljana two of the most important experimental Slovene theatres (EG Glej and Pekarna) in the 1970s. His artistic work within the field of experimental theatre influenced his exploration of historical avant-garde, especially Expressionism from 1970s till present. Later, his artistic leadership of the Ljubljana National Theatre and the role of a professor at the Ljubljana Faculty of Arts encouraged his important research into the theory of drama and theatre.

References

Andres, Rok. Gledališče Pekarna (1972–1978). Diplomsko delo, UL AGRFT, 2014.

Dolenc, Mate. »Najdeno izgubljeno sporočilo«. Mladina, 18. 4. 1972: 2–3.

Fischer-Lichte, Erika. Estetika performativnega. Prev. J. Drnovšek. Ljubljana: Študentska založba, 2008.

Jesenko, Primož. »Čutil sem, da v slovenskem prostoru manjka ritualni ustvarjalni princip«. Dialogi 45.11–12 (2009): 5–37.

– – –. »Potohodec kot ritualni fragment gledališke neoavantgarde na Slovenskem: prvi fragment o Gledališču Pekarna«. Maska 24.123–124 (2009): 2049.

– – –. »Teater je lahko zelo drugačen od tega, kar si človek pod tem pojmom predstavlja: pogovor z Ladom Kraljem«. Prišli so Pupilčki. Ur. Aldo Milohnić in Ivo Svetina. Ljubljana: Maska, Slovenski gledališki muzej, 2009. 111–131.

Jovanović, Dušan. »Vsi ti eksperimenti so blažev žegen«. 20 let EG Glej. Ur. Barbara Sušec Michieli in Marko Crnkovič. Ljubljana: EG Glej, 1990. Nepaginirano.

Kralj, Lado. »Aktantski modeli«. Primerjalna književnost 21.1 (1998): 21–34.

– – –. »Bartol, Mrzel, Grum«. Pogledi na Bartola. Ur. Igor Bratož. Ljubljana: Literatura, 1991. 117–142.

– – –. »Čas drame je vedno sedanjost«. 36. seminar slovenskega jezika, literature in kulture. Ur. Irena Orel. Ljubljana, Filozofska fakulteta, 2000. 139–148.

– – –. »Drama in prostor«. Primerjalna književnost 21.2 (1998): 75–95.

– – –. »Dva pogleda na ‘najteže razumljivo delo’ Leonida Andrejeva«. Zbornik ob sedemdesetletnici Janka Kosa. Ur. Darko Dolinar in Tomo Virk. Ljubljana: Slovensko društvo za primerjalno književnost, 2001. 129–143.

– – –. Ekspresionizem. Ljubljana: Državna založba Slovenije, 1986.

– – –. »‘Goli otok’ literature«. History of Literary Cultures in East-Central Europe. Junctures and Disjunctures in the 19th and 20th Centuries. 4. Ur. Marcel Cornis-Pope in John Neubauer. Amsterdam, Philadelphia: John Benjamins, 2010. 478–483.

– – –. »Hipijevsko, čutno, razpuščeno«. 20 let EG Glej. Ur. Barbara Sušec Michieli in Marko Crnkovič. Ljubljana: EG Glej, 1990. Nepaginirano.

– – –. »‘Jaz sem barbar’: barbarstvo kot motiv in ideologija v avantgardistični literaturi«. Primerjalna književnost 11.1 (1988): 29–41.

– – –. »Kosovelov konstruktivizem: kritika pojma«. Primerjalna književnost 9.2 (1986): 29–44.

– – –. »Literatura Slavka Gruma«. Razprave, razred za filološke in literarne vede. 7. Ljubljana: Slovenska akademija znanosti in umetnosti, 1970. 37–111.

– – –. »Maeterlinckov model moderne drame«. Primerjalna književnost 22.2 (1999): 13–33.

– – –. »Mednarodni festival študentovskih gledališč v Zagrebu«. Sodobnost 12.12 (1964): 1238–1243.

– – –. »Od Preglja do Gruma. Slovenska ekspresionistična dramatika«. Slavistična revija 47.1 (1999): 1–22.

– – –. »Prepovedan pogled«. Lado Kralj. Primerjalni članki. Ljubljana: Znanstvenoraziskovalni inštitut Filozofske fakultete, 2006. 141–150.

– – –. Primerjalni članki. Ljubljana: Znanstvenoraziskovalni inštitut Filozofske fakultete, 2006.

– – –. »Program za Pekarno Lada Kralja«. Rok Andres. Gledališče Pekarna. Ljubljana: AGRFT, 2014. 112.

– – –. »Rojstvo odrske utopije«. Edward Gordon Craig. O gledališki umetnosti. Ljubljana: Knjižnica MGL, 1995. 194–203.

– – –. »Sodobna slovenska dramatika (1945–2000)«. Slavistična revija 53.2 (2005): 101–117.

– – –. Teorija drame. Ljubljana: Državna založba Slovenije, 1998.

Svetina, Ivo. »Gledališče Pekarna (1971–1978)«. Dokumenti Slovenskega gledališkega muzeja 38.78 (2002): 111–132.

Toporišič, Tomaž. »Kako zgodoviniti slovensko sodobno gledališče? Ob knjigi Iva Svetine Gledališče Pekarna (1971–1978)«. Amfiteater 5.1 (2017): 106–113.

Zajec, Matjaž. »Zanima me razredno gledališče: razgovor z L. Kraljem«. Mladina, 21. 12. 1971: 20–21.

Published

2018-11-30

Issue

Section

Articles