Predstave o nevarnostih izobraževanja: modifikacije pedagoškega romana v Oliverju Twistu Charlesa Dickensa in »Dvojčkih« Tarasa Ševčenka
DOI:
https://doi.org/10.3986/pkn.v44.i1.09Ključne besede:
angleška književnost, ukrajinska književnost, Dickens, Charles, Ševčenko, Taras, razvojni roman, pedagoški eksperiment, izobrazba, okolje, dvojčka, psychomachiaPovzetek
Prispevek v analizi Oliverja Twista viktorijanskega romanopisca Charlesa Dickensa in »Dvojčkov« ukrajinskega pesnika in pisatelja Tarasa Ševčenka naslavlja žanr pedagoškega romana. Analiza pokaže, da besedili vsebujeta izrazite žanrske značilnosti pedagoškega romana: v obeh lahko opazujemo razvoj avtorjevih eksperimentov, ki osrednje junake umeščajo v specifične pedagoške okoliščine. Drugače od Ševčenka Dickens promovira idejo podedovane »plemenitosti«, ki pomembno prispeva k nadaljnjemu oblikovanju osebnosti lika z visokimi moralnimi in etičnimi načeli, ki se zmore upreti vsemu negativnemu. Kljub zunanjim podobnostim med romaneskno zgodbo ter biblijskimi motivi in temami temeljita deli na arhaičnih motivih – skoraj čudežna rešitev otroka in dvojnost mita o bratih (dvojčkih), od katerih prvi upodablja konsistentnost Dobrega in drugi Zlega. Pisatelja tako izgradita podobo modrih učiteljev, brez katerih se idealna lika ne bi mogla razviti v vsej svoji polnosti.
Literatura
Bakhtin, Mikhail M. “K ‘romanu vospitaniia’.” <em>Sobranie sochinenii</em>. Vol. 3: Teoriia romana. By Bakhtin, Mikhail M. Moskva: Russkiie slovari; Yazyki slavianskikh kultur, 2012. 218–336.
Borzenko, Oleksandr. <em>Sentymentalna “provintsiia”: nova ukrainska literatura na etapi stanovlennia</em>. Kharkiv: Kharkiv natsion. un-t im. V. N. Karazina, 2006.
Buzard, James. “Item of Mortality: Lives Led and Unled in <em>Oliver Twist</em>.” <em>ELH</em> 81.4 (2014): 1225–1251.
Colby, Robert A. <em>Fiction with a Purpose: Major and Minor Nineteenth-Century Novels</em>. Bloomington, IN: Indiana University Press, 1967.
Dickens, Charles. <em>Oliver Twist</em>. Web. 24 July 2020. http://www.planetebook.com/ebooks/Oliver-Twist.pdf.
Gaizhiunas, Silvestras V. <em>Roman vospitaniia: dinamika zhanrovoi struktur</em>. Vilnius: Shiauliaiskii pedahohicheskii institut im. K. Preikshasa, 1984.
Ghosh, Tanushree. “‘Yet we believe his triumph might surely be ours’: The Dickensian Liberalism of <em>Slumdog Millionaire</em>.” <em>Neo-Victorian Studies</em> 8.1 (2015): 77–106.
Hrytsiuta, Nataliia M. <em>Proza T. Shevchenka v konteksti rozvytku yevropeiskoho romanu vykhovannia</em>. Kyiv: Avtoreferat dys. kand. filol. nauk, 1993.
Ivanov, Viacheslav V. “Zametki o tipolohicheskom i sravnitelno-istoricheskom issledovanii rymskoi i indoievropeiskoi mifolohii.” <em>Izbrannye trudy po semiotike i istorii kultury</em>. Vol. 5: Mifolohiia i folklor. By Ivanov, Viacheslav V. Moskva: Znak, 2009. 219–245.
Ivasheva, Valentina V. <em>Anhliiskiy realisticheskiy roman XIX veka v eho sovremennom zvuchanii</em>. Moskva: Khudozhestvennaya literatura, 1974.
Jung, Carl G. <em>Libido, eho metamorfozy i simvoly</em>. Sankt-Peterburg: Vostochno-Evropeiskiy institut psikhoanaliza, 1994.
Katarskiy, Ihor. <em>Dikkens v Rossii. Seredina XIX veka</em>. Moskva: Nauka, 1966.
Kharina, O. “Tradytsii romanu vykhovannia u tvorakh Ch. Dikkensa ta T. Shevchenka.” <em>Zarubizhna literatura</em> 11 (2012): 27–29.
Krasnoshchekova, Elena. <em>Roman vospitaniia Bidungsroman na russkoi pochve: Karamzin. Pushkin. Honcharov. Tolstoi. Dostoevskii</em>. Sankt-Peterburh: Pushkinskii fond, 2008.
Krupenina, Maria. “Roman Ch. Dikkensa ‘Prikliucheniia Olivera Tvista’ kak romanallehoriia o Bohe i diavole.” <em>Istoricheskaia i sotsialno-obrazovatelnaia mysl</em> 8.1 (2016): 152–155.
Kyryliuk, Y. P. <em>Ivan Kotliarevskyi. Zhyttia i tvorchist</em>. Kyiv: Dnipro, 1981.
Larson, Janet L. <em>Dickens and the Broken Scripture</em>. Athens, GA: University of Georgia Press, 1985.
Levontin, Richard. <em>Chelovecheskaia individualnost: nasledstvennost i sreda</em>. Moskva: Progress Univers, 1993.
Lewis, Linda M. <em>Dickens, his Parables, and his Reader</em>. Columbia, MI: University of Missouri Press, 2011.
Marcus, Steven. <em>Dickens: from Pickwick to Dombey</em>. New York, NY: Basic Books, 1965.
Meletinskiy, Eleazar M. <em>Poetika mifa</em>. Moskva: Vostochnaia literatura, 2000.
Moore, Steven. <em>The Novel: an Alternative History, 1600–1800</em>. New York, NY: Bloomsbury Academic, 2013.
Moretti, Franco. <em>The Way of the World: the Bildungsroman in European Culture</em>. London: Verso, 2000.
Pavlovskiy, I. F. <em>Istoricheskiy ocherk Petrovskoho Poltavskoho kadetskoho korpusa. 1840–1890</em>. Poltava: Tipohrafiia Hubernskoho pravleniia, 1890.
Radionova, N. V. “Teatr iak oseredok multykulturnoho spilkuvannia na Slobozhanshchyni XIX stolittia.” <em>Naukovyi visnyk. Seriia “Filosofiia”</em> 45.2 (2015): 126–129.
Rank, Otto. <em>The Myth of the Birth of the Hero: a Psychological Interpretation of Mythology</em>. New York, NY: The Journal of Nervous and Mental Disease Publishing Company, 1914.
Shahinian, Marietta. <em>Shevchenko</em>. Moskva: Khudozhestvennaia literatura, 1941.
Shevchenko, Taras H. “Bliznetsy.” <em>Povne zibrannia tvoriv</em>. Vol. 4: Povisti. By Shevchenko, Taras H. Kyiv: Naukova dumka, 2003. 11–119.
Slipushko, O. M., and Shapovalova, A. O. <em>Khudozhnia indyvidualnist Tarasa Shevchenka i svitovyi literaturnyi kontekst</em>. Vol. 1. Kyiv: LOHOS, 2015.
Sydorenko, Olexii. “Bliznetsy.” <em>Shevchenkivska entsyklopediia</em>. Vol. 1: A–V. Kyiv, 2012. 452–457.
Sydorenko, Olexii. “Povist ‘Bliznetsy’ v konteksti dukhovnykh poshukiv poeta.” <em>Slovo i chas</em> 12 (1991): 68–73.
Taylor, Jenny B. “‘Received a Blank Child’: John Brownlow, Charles Dickens, and the London Foundling Hospital: Archives and Fictions.” <em>Nineteenth Century Literature</em> 56.3 (2001): 293–363.
Zarva, Victoria. “Rosiiski povisti ‘Blyzniuky’, ‘Khudozhnyk’ T. Shevchenka kriz pryzmu prosvitnytskykh tendentsii.” <em>Ukrayinska mova i literatura v shkoli: Naukovo-metodychnyi zhurnal</em> 1 (2010): 46–49.
Zwierlein, Anne-Julia. “The Biology of Social Class: Habit Formation and Social Stratification in Nineteenth-Century British <em>Bildungsromane</em> and Scientific Discourse.” <em>Partial Answers: Journal of Literature and the History of Ideas</em> 10.2 (2012): 335–360.